Fredagskvällens efterrätt – min första hemmagjorda och första pavlova jag ätit i hela mitt liv.
 
I fredags gjorde jag pavlova till efterrätt. Tänkte att det passade ypperligt då jag fick massa äggvitor över efter att jag gjort carbonaran. Det var dels första gången jag gjorde egna pavlovor, dels första gången jag åt palvlova, men inte den sista! Blev riktigt nöjd med dem måste jag säga! 
 
Hur gjorde jag då? Jo, jag blandade tre äggvitor med 2,5 dl socker och saften från en liten citron tills sockret hade löst upp sig. Sedan vispade jag det över ett vattenbad tills marängen blev varm och sedan vispade jag den kall igen så den blev så fin som på bilden här ovan (alltså jag älskar verkligen marängsmet, det ser sååååå gott ut). Därefter rörde jag försiktigt ner smält choklad innan jag klickade ut olika stora marängklickar på ett bakplåtspapper som sedan gick in i ugnen på 130 grader i cirka 45 minuter och ut kom sedan fantastikt fina maränger som jag fyllde med vispad grädde och toppade med hallon, blåbär och florsocker.

Kommentera

Publiceras ej