Gårkvällens goda middag. 
 
 
Ännu en dag har passerat i livet (okej, hela dagen är inte över ännu, men mer än halva iallafall). I dag innehöll den redovisningsförberedelser med min redovisningsgrupp (den bästa) och en kulturföreläsning. Kom hem för en timme sedan och har redan hunnit fixa med lite skolgrejer samt avstämma min månadsbudget, det är riktigt givande faktiskt! Men nu tänkte jag tipsa om lite god mat som vi åt igårkväll och som jag fick inspiration till att laga från tidninge Buffé. Nämligen panerad parmesankyckling med broccoli och chilisås. Såhär gjorde jag: 
 
Såsen: Blanda 2,5 dl creme fraiche med cirka 2 msk sweetchilisås, saften från en lime, salt och vitpeppar. Ställ kallt.
 
Broccolin: Häll upp önskad mängd fryst eller färsk (jag hade fryst) broccoli på en plåt med bakplåtspapper på. Ringla över olivolja och krydda med salt, peppar och vitlökspulver. In i ugnen i 30-40 minuter på 175 grader. 
 
Kycklingen: Dela kycklingen i mindre bitar och förbered en skål med mjöl, en med två vispade ägg och en med 1 dl parmesan, 2 dl ströbröd och 1 tsk salt. Doppa först bitarna i mjölet, sedan i äggen och till sist i blandningen med parmesan. När alla är panerade steker du dem i 2 msk olja och 1 msk smör så att det får fin färg. Lägg dem sedan i en ugnfastform och låt dem "bli klara" i ugnen. Cirka 10 minuter i 175 grader. Klart! Servera tillsammans med någon klyfta lime att pressa över kycklingen efter önskemål! 

1 kommentarer

Fanny Kvist

30 Sep 2014 16:38

Yummy!! :D

Kommentera

Publiceras ej